Akademski naziv: Diplomirani vaspitač
Dužina trajanja studija: 4 godine / 8 semestara
Obim studija: 240 ESPB
Imperativ obrazovanja vaspitača je sticanje profesionalnih i stručnih kompetencija. Ova osposobljenost omogućava budućem vaspitaču da obezbedi aktivno učešće svakog deteta u grupnim procesima predškolske ustanove, prilagođavajući uslove boravka deci prema njihovim potrebama, mogućnostima i interesovanjima.
OSNOVNI CILJ STUDIJSKOG PROGRAMA
Osnovni cilj programa osnovnih akademskih studija Obrazovanje vaspitača jeste pripremanje stručnjaka za kompetentan profesionalni rad sa decom predškolskog uzrasta u institucionalizovanim uslovima. Program je koncipiran s ciljem osposobljavanja studenata za ostvarivanje uloga i zadataka proizašlih iz programa vaspitno-obrazovnog rada u predškolskim ustanovama. Temelji se na razumevanju bioloških i psiholoških specifičnosti dece ranog i predškolskog uzrasta, te studentima omogućava sticanje znanja, izgradnju stavova i praktičnih veština za stvaranje povoljnih uslova za celovit razvoj dece. Studijski program podstiče stalno stručno usavršavanje, samoobrazovanje i prilagodljivost promenama u okruženju, koristeći različite izvore, postupke, metode i sredstva.
ISHOD STUDIJSKOG PROGRAMA
Nakon završenog programa Obrazovanje vaspitača na osnovnom nivou, očekuje se da student: poznaje sistem predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji i evropskim zemljama; primenjuje zakonsku regulativu u oblasti predškolskog vaspitanja; demonstrira inicijativu, saradljivost i stvaralaštvo u sprovođenju predškolskog programa; razume holistički karakter dečjeg razvoja i primenjuje različite strategije učenja dece ranog uzrasta; razume socijalni kontekst obrazovanja i predškolskih ustanova i aktivno doprinosi multikulturalnom i inkluzivnom pristupu vaspitanju, uz poštovanje etičkih normi struke; kontinuirano se usavršava i prilagođava inovacijama u obrazovanju.
DA LI ĆU SE SA PRAKTIČNIM DELOM PROFESIJE PRVI PUT SUSRESTI TEK NAKON STUDIJA?
Studijski program naglašava važnost vežbi i praktične obuke, gde studenti integrišu teorijsko znanje s praktičnim veštinama, pripremajući ih za uspešno obavljanje zadatka diplomiranog vaspitača. Praksa se sprovodi tokom sve četiri godine studija u predškolskim ustanovama, uz jasne smernice od nastavnika koordinatora stručne prakse.
KOJE ZVANJE DOBIJAJU DIPLOMIRANI STUDENTI?
Završetkom osnovnih studija Obrazovanje vaspitača, student stiče zvanje diplomirani vaspitač, što je definisano u Nacionalnom okviru kvalifikacija pod brojem 0112 – obrazovanje vaspitača u predškolskim ustanovama.
ŠTA DIPLOMIRANI VASPITAČ RADI?
U vaspitno-obrazovnom sistemu Republike Srbije, obrazovanje vaspitača predstavlja jedan od ključnih faktora u razvoju društva. Stručnjaci ovog profila imaju zadatak podsticanja optimalnog razvoja dece, prilagođavanja vaspitanja i obrazovanja individualnim, socijalnim, emocionalnim, kulturnim karakteristikama i mogućnostima svakog deteta. Njihova uloga obuhvata i tesnu saradnju s porodicom dece predškolskog uzrasta, kao i sa stručnjacima drugih profila, sve u cilju najboljeg interesa dece. Vaspitači u predškolskoj ustanovi su takođe pozvani da doprinesu rešavanju sistemskih, organizacionih i metodičkih pitanja koja se odnose na predškolsko vaspitanje i obrazovanje kao stručnjaci u oblasti obrazovanja.
GDE SVE DIPLOMIRANI VASPITAČI MOGU DA RADE?
Ovaj studijski program ima za cilj razvoj ključnih kompetencija potrebnih za rad u predškolskim ustanovama. Tokom studija, studenti stiču akademska znanja i praktične veštine koje im otvaraju mogućnosti za angažovanje ne samo kao vaspitača u predškolskim ustanovama, već i u drugim institucijama posvećenim vaspitno-obrazovnom radu.
DA LI U SRBIJI IMA POSLA ZA VASPITAČE?
Značajno povećanje broja vrtića i boravaka za decu poslednjih godina doprinosi velikoj potražnji za ovim zanimanjem, što potvrđuju brojna istraživanja.
- Funkcionalna anatomija sa fiziologijom (6)
- Humana genetika (6)
- Osnovi sociologije (6)
- Osnovi psihologije (6)
- Osnovi pedagogije (6)
- Razvojna psihologija (6)
- Osnovi govorno jezičkih poremećaja (6)
- Engleski jezik 1 (6)
- Predmet izbornog bloka 1 (Sociologija porodice; Komunikacija i kultura (6)
- Predmet izbornog bloka 2 (Socijalna ekologija; Teorija organizacije nastave) (6)
- (U zagradi ESPB)
- Pedagoška psihologija (6)
- Socijalna psihologija (6)
- Osnovi neurologije (6)
- Psihijatrija (6)
- Engleski jezik 2 (6)
- Neuropsihologija (6)
Metodologija naučnog istraživanјa u društveno humanističkim naukama (6)
- Etiologija i procena smetnji i poremećaja u razvoju (7)
- Predmet izbornog bloka 3 (Teorijske osnove inkluzije i integracije;Senzorna integracija i disfunkcija) (5)
- Predmet izbornog bloka 4 (Mentalna higijena; Univerzalna ljudska i dečija prava) (5)
- (U zagradi ESPB)
- Fonetika u funkciji logopedije (6)
- Osnovi lingvistike u funkciji logopedije (6)
- Razvoj komunikacije (6)
- Neurolingvistika (5)
- Artikulaciono-fonološki poremećaji (7)
- Razvojni govorno jezički poremećaji (6)
- Poremećaji glasa (6)
- Predmet izbornog bloka 5 (Psihoakustika; Etika i profesionalni identitet) (6)
- Predmet izbornog bloka 6 (Osnove interpersonalnih veština; Poremećaji govora i jezika kod osoba sa ometenošću) (6)
- Predmet izbornog bloka 7 (Alternativna i augmentativna komunikacija; Asistivna tehnologija) (4)
- Stručna praksa 1 (2)
(U zagradi ESPB)
- Poremećaji fluentnosti govora i jezika (6)
- Neurorazvojni jezički poremećaji (6)
- Motorički govorni poremećaji (6)
- Specifične teškoće učenja (5)
- Poremećaj govora i jezika kod osoba sa oštećenjem sluha (6)
- Tretman govorno-jezičkih poremećaja (5)
- Afaziologija (5)
- Predmet izbornog bloka 8 (Pervazivni razvojni poremećaji; Kognitivne strategije učenja) (6)
- Predmet izbornog bloka 9 (Savetodavni rad sa porodicom; Neverbalna komunikacija, Profesionalni rizici u humanističkim profesijama (2)
- Predmet izbornog bloka 10 (Terapija igrom; Teorija i praksa interkulturnih komunikacija) (2)
- Stručna praksa 2 (3)
- (U zagradi ESPB)